Vad gör en Product Manager?
Tidigare har jag skrivit en artikel om skillnaden mellan Product Manager och Product owner, som ni hittar här
Med denna artikel tänkte jag utforska vad Product Manager jobbet innebär och vad man gör dagligen, samt vad jag tycker är framgångsfaktorerna hos en duktig Product Manager.
Jobbar en Product Manager med rätt saker?
De olika horisonterna
Jag brukar skriva om tre olika horisonter: Strategiskt, Taktisk och Operativt. Om man tittar på undersökningen “State of Product 2023” och hur respondenterna spenderar sin tid så ser det ut så här:
23% av strategiskt arbete (jämfört med 12% 2022)
36 på taktiskt arbete (jämfört med 52% 2022)
41% på operativt arbete (jämfört med 36% 2022)
Vad kan detta bero på?Jämfört med 2022 så har både det strategiska och operativa arbetet ökat och samtidigt som det taktiska arbetet har minskat? En gissning är att detta beror på ett ökat införande av SAFe i Sverige, där både rollerna Product manager och Product owner arbetar med samma produkt men i olika horisonter. Bryter man ned detta till att bara analysera vad rollerna Product manager och Product owner spenderar sin tid så ser det ut så här:
Detta stärker min gissning om att SAFe kan har lett till en uppdelning i rollerna. Eftersom jag inte har datan om vilken typ av miljö som respondenterna jobbar i så är det en gissning. Alternativt är att rollen som Product Manager har fått större spridning i Sverige än tidigare.
De olika aktiviteterna
För att få ännu mer insikt i vad Product Manager gör om dagarna så har jag tittat på vilka aktiviteter som respondenterna har rangordnat baserat på var de spenderar mest tid, ser det ut så här:
Stakeholder management
Managing backlog
Product strategy
Product vision
Jira or equivalent tool
Product discovery
Denna rangordning tycker jag överensstämmer väl med de olika horisonterna som jag nämnt ovan, där mycket tid spenderas på operativt arbete och därefter kommer det strategiska. “Managing backlog” ser jag som en operativ aktivitet, medan Product Strategy och Product Vision är mer strategiska.
Att stakeholder management kommer högt upp är inte så förvånande. Denna aktivitet är en viktig del av Product management arbetet. Jag hoppas att respondenterna ser Stakeholder management som att samarbeta med intressenterna och inte som att agera som en underleverantör och bara leverera och rapportera det som Stakeholders har bestämt.
En annan fundering är varför Managing backlog kommer så högt upp. Kan det vara så att man har fastnat i fällan med en lång lista över önskemål istället för att ha en kort backlog och aktivt jobba med att förstå problemet och värdet som kan levereras? Det är inte så att den Product manager med längst lista är bäst, tvärtom. Jag tycker att David Pereria har skrivit en bra artikel som jag kan rekommendera att läsa. Product Managers Aren’t Backlog Managers!
En sak som jag reagerar på och som jag gärna skulle se högre upp på listan är Product discovery. Detta är enligt mig grunden till Product manager arbetet: att förstå problem och hitta lösningar på dessa problem. Kopplat till de olika horisonterna så är Product Discovery mycket av ett taktiskt arbete och där kanske det finns en koppling till minskningen av tiden spenderat på taktiskt arbete och hur man rangordnar Product discovery.
Om du vill fördjupa dig inom detta område kan jag verkligen rekommendera Marty Cagans artikel “The origin of product discovery"
Ett mycket bra verktyg för Product Discovery är Opportunity Solution Tree av Teresa Torres som beskrivs i hennes bok “Continuous Discovery Habits: Discover Products that Create Customer Value and Business Value.”
Fyra framgångsfaktorer hos en duktig Product Manager (enligt mig)
Som tidigare nämnt, kräver arbetet som Product Manager hantering av olika aktiviteter för att vara framgångsrik. Det innefattar allt från operativt arbete med leveranser till att utforma strategier och visioner samt att inneha ledarskapsförmågor.
Alla dessa aktiviteter ser jag som grunden att lyckas med jobbet. Om jag skulle lyfta fyra olika egenskaper som jag har sett hos grymma Product Manager som gör det enkelt för dig att lyckas.
Bra på att förenkla. Produktutveckling är komplext och man ställs inför många olika frågor hela tiden som man behöver förstå och kommunicera. Att ha egenskapen att förstå det komplexa från olika perspektiv och sedan förenkla/bryta ned det komplexa så att det blir tydligt för exempelvis teamet eller stakeholders tycker jag är en super egenskap hos Product manager.
Jobba datadrivet. Product Manager som arbetar med data naturligt i sitt jobb, är de som lyckas med produkten. Datan är ständigt närvarande för att förenkla och hjälpa dig fatta beslut men också för att förstå om du har lyckats eller inte. Att jobba datadrivet innebär inte bara att använda data för att fatta det initiala beslut utan även att kontinuerligt följa upp efter en lansering och därifrån ta nya beslut.
Värde fokus. En framstående Product Manager är ytterst ansvarig för produktens resultat. Att leverera värde och vara djupt insatt i kundens behov och affärsperspektivet är grundläggande. Att vara passionerad och tro på sin vision och hålla sig till den och leverera mot visionen.
Empati. Som Product Manager behöver du inte bara lyssna för att förstå kundens perspektiv, det gäller även teamet. Att förstå teamets perspektiv, lyssna på deras idéer och utmaningar kommer att bygga ett starkt team och göra ert jobb roligare. Ni kommer också att öppna upp en kraft som kommer att avspegla sig i innovation och lösningar på problem som ni ställs inför.
Som Product Manager är det viktigt att vara redo att ta hugga i där det krävs om det saknas personer i teamet för att till exempel hålla i kundintervjuer eller göra en analys av data. Det landar troligtvis på ditt bord som Product Manager att lösa. Om du hör en Product Manager säga att det inte är deras ansvar, kan det visa att personen kanske inte är rätt för jobbet, eftersom en Product Manager är den yttersta ansvariga för produkten och bör vara proaktiv, ta initiativ och säkerställa att alla nödvändiga uppgifter blir utförda för teamets och produktens framgång.