Roadmap - Common Roadmap

En Common Roadmap är var det låter som, en gemensam roadmap för flera team/värdeströmmar/avdelningar. Rätt använd kan den ersätta PI Planning, Big Room Planning och andra metoder för att regelbundet samplanera helheten. Kanske ett spetsigt uttalande men enligt mig är det möjligt.
Utmaningen med denna typ av roadmap, inte minst för oss agilister, är att fokus inte är prioritet utan snarare leveranstidpunkt. Men lösningen på det är att på t.ex. teamnivå kombinera denna med en roadmap som har fokus på prio.
Mitt förslag är att ni ser denna som just ett samplaneringsverktyg och ett verktyg att kommunicera vad som pågår och är planerat till hela organisationen.

Låt oss först titta på ramarna för denna typ av roadmap.

Common Roadmap, simple

Vertikalt är den indelad kvartalsvis med innevarande kvartal längst till vänster. När nytt kvartal börjar ändrar vi rubrikerna för kolumnerna så att innevarande kvartal alltid är längst till vänster.
Horisontellt har vi uppskattad leveranssäkerhet. 

  • 90% innebär att vi är så säkra vi kan vara på att leverera i utsatt kvartal. Varför inte 100% undrar du? Det kan alltid hända något stort som gör att vi behöver planera om. 

  • 50% innebär att det finns en osäkerhet på om vi kommer klara av att leverera i utsatt kvartal. Det kan t.ex. bero på att vi vet för lite om vad vi ska leverera eller för att det finns beroenden vi själva inte styr över.

  • INGA LÖFTEN betyder att vi inte kan lova något alls. Troligtvis beror det på att vi har alldeles för lite information.

Varje lapp representerar en/ett uppdrag/initiativ/projekt/delprojekt/epic, och det är viktigt att inte hamna på för detaljerad nivå (t.ex. user story). Ni kan behöva testa er fram för att hitta rätt nivå. 

På varje lapp står en kort beskrivning av det som planeras och en uppräkning av alla inblandade team/värdeströmmar/avdelningar/areor. 

Principer att jobba efter när vi använder denna typ av roadmap

  1. Vi strävar efter att aldrig flytta saker nedåt eller åt höger på denna tavla.

    • Detta för att driva ett beteende att vi inte lovar för mycket. Ett förslag är att även mäta och analysera just detta. Hur många saker flyttar vi till senare kvartal från innevarande kvartal 90%? Vad är skälen till flyttarna?

  2. Alla inblandade är representerade när saker läggs till eller flyttas på. 

    • Detta innebär att vi behöver tänka igenom vilka beroenden som finns och samtala/planera genomförandet tillsammans med alla inblandade. Alla inblandade team/värdeströmmar/avdelningar/areor skall vara överens om placeringen.

Fokus

Används t.ex. för

Ägs av

Tidsperspektiv

Storlek på innehåll

Leveranstidpunkt, beroenden och status

Flera team, värdeströmmar, avdelningar

Produktägare/produktchefer

≈ Rullande 4 kvartal

t.ex. uppdrag, initiativ, projekt, delprojekt, epic

 

Vad behövs mer?

Eftersom denna roadmap behöver vara levande är det bra att hitta ett återkommande forum där alla inblandade team/värdeströmmar/avdelningar/areor tillsammans kan uppdatera befintliga uppdrag/initiativ/projekt/delprojekt/epic men också planera in nya. Och eftersom vi har en princip som säger att alla inblandade behöver vara överens för att placera eller flytta något, föreslår jag att forumet hålls en gång i veckan och deltagarna är de personer som ansvarar för planering för de olika teamen/värdeströmmarna/avdelningarna/areorna. Kan vara produktägarna/strömledarna/avdelningscheferna. 

För att sprida kunskap kring planeringen föreslår jag att ni också sätter upp en återkommande genomgång av er Common roadmap där ni berättar om nuläget, om det finns hinder och kanske firar det som levererats. Bjud in alla som kan ha intresse, från teammedlemmar till VD, och håll presentationen kort. Frågor och diskussioner tas efter av de som vill. Förslagsvis lägger ni denna presentation i anslutning till planeringsforumet ovan.

Utökad version

Även om den enkla formen ovan är användbar tycker jag att det går att göra denna typ av roadmap ännu mer användbar genom att utöka den med några fler attribut och visualiseringar.

Förläng tidshorisonten

Har vi riktigt stora uppdrag/initiativ/projekt så kan det vara bra att lägga till en Senare- kolumn längst till höger för saker som ej har leveransdatum inom ett år. Det kan vara ostartade projekt eller saker vi vet att vi ska göra som men vi inte alls vet när.

Status

I den enkla versionen ser vi inte vad som är pågående eller ej. Därför brukar jag lägga till en visualisering till för att signalera om allt går som det ska, om det finns hinder eller om det är totalt stopp. Om något är hindrat är det en stark signal för alla att fokusera på att försöka röja bort det hindret.

Koppling till våra mål

För att visuellt kunna följa vad som går mot vilka mål färgkodar vi en del av varje hypotes/uppdrag/initiativ/delprojekt/epic.

Koppling till större bet/projekt

Vill vi så kan vi visualisera varje dels större sammanhang genom att färgkoda bakgrunden på varje post-it så att den matchar t.ex. ett större bet eller projekt.

Utökad visualisering, ett exempel

Så hur kan det se ut om vi slår ihop alltihopa? Här är ett förslag.

Common Roadmap, extented

Detta är en del av en serie artiklar om roadmaps. Andra artiklar om roadmaps:

Föregående
Föregående

Guide i skillnaden mellan Product Manager och Product Owner !

Nästa
Nästa

Guide till Stakeholders och ledare för effektiva Product Managers!