Guide till Stakeholders och ledare för effektiva Product Managers!
Denna artikel riktar sig till dig som är primär Stakeholder för en produkt eller till dig som är ledare för en Product Manager/Product Owner. Tidigare har jag skrivit vad en Product Manager gör och vilka egenskaper som kännetecknar en framstående Product Manager. Om du är intresserad kan du hitta artikeln här
För att maximera Product Managers effektivitet är det viktigt att ledare och Stakeholders inom produktområdet anpassar sitt ledarskap för att bäst stödja Product Manager och teamet. Nedan har jag sammanställt sex punkter som kommer att hjälpa dig i att stödja Product Managers.
Information är avgörande för framgången för både Product Managers och deras team. Som Stakeholder och ledare är det viktigt att underlätta för att information ska kunna flöda fritt, utan hinder eller fördröjningar. Jag har ofta observerat situationer där bristande information leder till frustration och hindrar Product Managers från att uppnå sina mål. Därför är det viktigt att aktivt bidra till att informationen kan flöda genom att strukturera och göra den transparent, vilket gör det enklare för alla att hitta och ta till sig den.
Tillgänglighet är relaterat till informationspunkten ovan, men är av yttersta vikt och förtjänar att nämnas separat. Det är inte ovanligt att ledare och Stakeholder är svåra att nå för att få hjälp eller fatta beslut. För att PM och produktteamet ska vara så effektiva som möjligt är det avgörande att ni är tillgängliga, då det krävs många snabba beslut. Så se till att vara tillgänglig för att minimera ledtider och undvika onödig väntan på svar eller beslut.
Förväntningar spelar en avgörande roll. Det är en punkt jag ofta återkommer till i mina diskussioner med både stakeholders och ledare. Både stakeholders och ledare har en möjlighet att bidra genom att tydliggöra förväntningarna gentemot Product Manager och teamet. Detta skapar en ökad medvetenhet om ansvar och förståelse för de krav som ställs. Förväntningarna sträcker sig bortom att enbart leverera fantastiska produkter som våra kunder älskar; de handlar också om samarbete, att ta ansvar för helheten och att ständigt sträva efter förbättring och lärande. Jag rekommenderar att ni samlas och genomför en workshop för att tydliggöra förväntningarna som ställs på individer, teamet, stakeholders och ledare.
Lärande är av yttersta vikt. Att misslyckas är jobbigt för alla inblandade. Trots detta utgör det det bästa sättet att lära sig och driva framåt förändringar. Som ledare och intressent är det nödvändigt att förstå, uppmuntra och ge utrymme för misslyckanden. Genom att göra detta, kommer ni att ha en stark Product Manager och ett produktområde som vågar ta innovativa steg, och ha medarbetare som är motiverade och vill stanna kvar inom företaget.
Färdiga lösningar: En Produktteam vill inte att få färdiga lösningar som andra har tagit fram, utan strävar efter att själva definiera och lösa ett problem eller mål. Det beror på att det alltid finns flera olika lösningar på ett problem. Att presentera lösningarbegränsar produktteamets kreativitet, innovationskraft och engagemang för produkten. För att stödja Product Manager kan du istället inleda en dialog om de problem du har observerat eller målet som du vill uppnå och därifrån kan ni gemensamt arbeta fram en lösning. Jag lovar, resultatet kommer att bli betydligt bättre i slutändan.
Långa backloggs utgör ett problem och ett ansvar som främst ligger på Product Managers axlar. Jag har sett flera tillfällen där krav eller problem förs in i backloggen för att det ger en illusion av att stakeholders har fullgjort sin del och överlåtit ansvaret på Product Manager, som sedan måste hantera uppföljningen av dessa krav eller problem. Detta förskjuter fokus från PM och teamet, där det blir viktigt att hålla er uppdaterade om statusen. Om PM inte driver detta kan ni hjälpa till att initiera en dialog kring problemet och tillsammans avgöra om det är något som verkligen är viktigt och vilket värde det tillför. Det är viktigt att inte betrakta backloggen som en önskelista utan som ett verktyg för PM och teamet att prioritera och lösa de problem som är mest akuta.
För att lyckas och skapa framgångsrika produkter krävs det att alla bidrar och stöttar produktteamet. Även om mycket ansvar ligger på Product Managers axlar är det tydligt att de också behöver er hjälp och engagemang för att lyckas. Ju mer ni kan göra för att underlätta och stödja dem, desto större framgång kommer produkterna att uppnå.