Vad gör en bra Produkt Manager? Kännetecken och Fallgropar

Som Product Managers befinner vi oss i skärningspunkten mellan kundbehov, tekniska lösningar och affärsmål. Det är en komplex roll som kräver både strategiskt tänkande och förmågan att inspirera team att skapa verkligt värde.

Många av oss har känt osäkerhet kring vad som verkligen förväntas av oss och hur vi bäst kan göra skillnad. Tidigare har jag delat tankar om vad som kännetecknar Produkt managers.

Jag kommer gå in på kännetecknen vad Produktledare handlar om oavsett om din titel är Product Manager, Product Owner eller Chief Product Officer.

Photo cred: Alice Yamamura Usplash

Vad produktledning inte handlar om:

Ett vanligt missförstånd är att produktledning skulle vara en rent operativ roll. Det är lätt att hamna i det operativa, ofta av en vilja att hjälpa teamet eller möta organisationens förväntningar. Men detta kan begränsa både din egen och teamets effektivitet och innovationskraft. Produktledning handlar inte om:

❌ Att skriva tickets

❌ Micro managment av teamets arbete

❌ Att bara fungera som en brygga mellan “kund” "affär" och "tech"

❌ Sätta tidslinjer och deadlines och sedan styra mot dessa

❌ Prioritera enskilda aktiviteter i en backlogg

❌ Att tillfredsställa alla intressenter

❌ Fokusera på lösningar utan att förstå problemet

Många av oss har någon gång fastnat det operativa, troligtvis av välvilja och det är okej. Det är en del av lärandet. Men det är viktigt att röra sig bort härifrån då det riskerar att göra rollen administrativ snarare än Taktiskt, Strategiskt.

Vad produktledning handlar om:

Så vad kännetecknar då bra produktledning? Jag tycker att det handlar om att:

✅ Inspirera teamen att skapa värde för både kund och företaget

✅ Leda genom att ge kontext snarare än kontroll

✅ Främja samarbete istället för att vara en brygga.

✅ Förenkla det som blivit onödigt komplext

✅ Göra svåra prioriteringar, även om det innebär att inte alla blir nöjda

✅ Vara empatiskt för kundens, företagets och teamets utmaningar/problem

✅ Vara ytterst ansvarig för värdet produkten levererar

✅ Ha data ständigt närvarande i arbetet

Detta sätt att arbeta är inte alltid enkelt. Det kräver mod att våga sätta kunden i fokus, att säga nej och att prioritera trots olika förväntningar. Det kräver även mod att ta dialogen med sina stakeholders som troligtvis tidigare har tagit det taktiska och strategiska arbetet. Men det är också det som gör produktledning meningsfullt.

Vad blir effekten?

✅ Bra produktledning leder till produkter som inte bara möter utan överträffar användarnas förväntningar, samtidigt som det skapar värde för verksamheten.

❌  Mindre effektiv produktledning fastnar i operativa detaljer eller prioriterar interna mål på bekostnad av kundens upplevelse.

Föregående
Föregående

Three ways of improving Product Discovery

Nästa
Nästa

The cost of development