Hur hamnade du på SeventyOne? Jag hade hört talas om SeventyOne och hört gott om det från personer jag känner, vilket gjorde att jag blev intresserad. När jag sedan fick höra mer gillade jag verkligen sättet som företaget utvecklas och styrs på. Att det verkligen finns något bakom orden här kring transparens, möjlighet att påverka,… Fortsätt läsa Vem är Peter?
Nyheter och artiklar
How relevant context will help you achieve more of your OKRs
One of the main reasons Objectives & Key Results (OKRs) have become so popular is that they help unleash the creative power of teams by not prescribing what they should do, but instead focusing on what they need to accomplish – the objective. But just an objective, and a few key results, won’t tell the… Fortsätt läsa How relevant context will help you achieve more of your OKRs
”Human stupidity” – part 3
– why simplification and assumption are some of the most used tools in your ”brain survival kit” We are daily exposed to billions of impressions, and our brains need to process lots of information at high speed. To cope with all information and to prevent us from being overwhelmed, our minds protect us by simplifying… Fortsätt läsa ”Human stupidity” – part 3
Vem är Catarina?
Hur hamnade du på SeventyOne? Efter flera år som Product manager och nu senaste året som grundare av en egen startup, var jag redo för nya utmaningar och konsultrollen har lockat mig länge. Jag sökte upp SeventyOne och tyckte att allting från hur de arbetade till deras värderingar stämde väldigt bra överens med mina egna.… Fortsätt läsa Vem är Catarina?
”Human stupidity” – part 2
– why simplification and assumption are some of the most used tools in your ”brain survival kit” We are daily exposed to billions of impressions, and our brains need to process lots of information at high speed. To cope with all information and to prevent us from being overwhelmed, our minds protect us by simplifying… Fortsätt läsa ”Human stupidity” – part 2
”Human stupidity”
– why simplification and assumption are some of the most used tools in your ”brain survival kit” We are daily exposed to billions of impressions, and our brains need to process lots of information at high speed. In order to cope with all information, our minds protect us by simplifying and picking out just a… Fortsätt läsa ”Human stupidity”
Get Common understanding with Metaphors
When we are trying to look in the crystal ball and create the strategy and the plan for a product or a business area, it’s hard to talk about time. A good way for people to be engaged and unblock their minds is to work with metaphors. In this article I will describe how we… Fortsätt läsa Get Common understanding with Metaphors
Vem är Jenny?
Hur hamnade du på SeventyOne? För många år sedan var Jens och jag kollegor på en designbyrå, och vi har hållit kontakten genom åren. Jag har följt honom och hans framgångar med att etablera och bygga upp intresse kring designledarskap och designorganisationer i olika verksamheter, och länge tänkt att jag gärna skulle jobba med honom… Fortsätt läsa Vem är Jenny?
Kick-start your team
You just created a new team and now you want to get started. But how will you get to the awesome team you all want? I’ll share some of my models I use getting there. For me, it’s important to be explicit about the importance of the effort it will take to become a new… Fortsätt läsa Kick-start your team
Bridging the gap between Marty Cagan and reality
Roadmaps are a good tool to help you get a better understanding of how mature an organization is when it comes to being product centric. Books and articles on this topic often describe two extremes, one where the roadmaps are completely focused on features and the other where everything is outcome-based. This is an attempt… Fortsätt läsa Bridging the gap between Marty Cagan and reality
Roadmap – User story mapping
User story mapping är en teknik som är utvecklad av Jeff Patton (läs mer) och som ofta används för att bryta ner ett större initiativ till mindre delar som sedan kan prioriteras i en backlog. Jag tänkte inte alls gå igenom hur man tar fram en user story map, utan mer kortfattat beskriva hur vi… Fortsätt läsa Roadmap – User story mapping
Vem är Christoffer?
Hur hamnade du på SeventyOne? Jag har jobbat med flera på SeventyOne tidigare och har fått veta en del om hur SeventyOne fungerar och gillade det. Jag letade efter ett bolag som hade inbyggt från början en hög grad av frihet att jobba som jag vill och hur jag vill. Så jag tog kontakt med… Fortsätt läsa Vem är Christoffer?
Manage Change with Story Mapping and BAPO
Do you want a simple way of planning and running your organisational change process? Combining Story Mapping and BAPO provides a great framework. Background When working with change, it’s often useful to have some framework or guiding structure to organise the process. You have probably heard of ADKAR or similar processes to get a communication… Fortsätt läsa Manage Change with Story Mapping and BAPO
Roadmap – Nu, härnäst, senare
Denna typ av roadmap är enkel i sitt format, lätt att förstå och snabb att komma igång med. Fokus är prioritet och status. I sin enklaste form innehåller den det som nu pågår, det som ligger härnäst på tur och det som kommer senare. Varje kolumns innehåll ligger i prioriterad ordning vilket innebär att det… Fortsätt läsa Roadmap – Nu, härnäst, senare
Organisationsdesign med BAPO, Conways Law och Team Topologies
När man designar organisationer utgår man ofta från team och kopplingen till system och först därefter fundera på vad som ska levereras. Men om man ska designa för värdeskapande behöver man börja i den änden istället, dvs vilken nytta vi vill åstadkomma, istället för vilka team vi har eller vilka system vi har. Det är därför… Fortsätt läsa Organisationsdesign med BAPO, Conways Law och Team Topologies
Vem är Martin?
Varför börjar du samarbeta med SeventyOne? Jag har träffat SeventyOnes konsulter hos kunder över en längre tid och det kändes självklart och enkelt att göra mer tillsammans. De speglar mina värderingar och ligger nära samma tydliga fokus på människan i förändring. En klassisk vinna-vinna idé där jag får utmanas av rätt frågor om organisationer i… Fortsätt läsa Vem är Martin?
Vem är Jens?
Hur hamnade du på SeventyOne? För flera år sedan arbetade jag som UX konsult på TUI i ett team. Håkan var den som tog in mig och var sedan agil coach i det teamet. I teamet som satt bredvid mig jobbade David som coach. Vi höll sporadisk kontakt under åren även om vi inte fick… Fortsätt läsa Vem är Jens?
Vem är Håkan?
Hur hamnade du på SeventyOne? Jag och min medgrundare David hade jobbat tillsammans tidigare och eftersom vi gillade att jobba tillsammans, och har alltid tyckt om att designa bra organisationer, kändes det som ett naturligt steg att testa att bygga ett företag från grunden. Vår ambition var att ta det vi lärt oss och skapa… Fortsätt läsa Vem är Håkan?
Hur mäter vi psykologisk trygghet på SeventyOne?
Trygghet har alltid varit viktigt för oss på SeventyOne. Vi är nämligen övertygade om att vi presterar och mår bättre som individer och grupp när vi känner oss trygga. Både psykologiskt trygga och ekonomiskt trygga.I denna artikel tänkte jag beskriva hur vi på SeventyOne mäter och följer upp psykologisk trygghet. Bakgrund Som beskrivet ovan har… Fortsätt läsa Hur mäter vi psykologisk trygghet på SeventyOne?
Mapping Strategy with Wardley Maps and S-curves
Working with strategy might be hard, but I’ll show two tools I use to visualise current and future positions in order to make the right decisions. Wardley Maps Simon Wardley (you can find his book on Medium) has created a visual model called Wardley Maps to map a state or situation and add movements and… Fortsätt läsa Mapping Strategy with Wardley Maps and S-curves
Vem är Fredrik?
Hur hamnade du på SeventyOne? Det som fick mig att söka mig till SeventyOne Consulting var ju alla grymma människor som jobbar här och våra värderingar som jag tror på och vill förknippas med. Där öppenhet, enkelhet och ständigt lärande är viktiga värderingar för mig. Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?… Fortsätt läsa Vem är Fredrik?
Vem är Björn?
Hur hamnade du på SeventyOne? Jag hamnade på SeventyOne genom att jag jobbat lite med Håkan hos min tidigare arbetsgivare. Han la ut en annons om att dom sökte mer folk och efter att ha haft ett första samtal om vad som gjorde SeventyOne unikt kändes det omedelbart helt rätt! Vad har du gjort tidigare… Fortsätt läsa Vem är Björn?
Samtal med Karin Nyberg kring design thinking, fokus på människan och kvalitetsarbete
Under våren har vi på SeventyOne haft förmånen att få ha Karin Nyberg hos oss på SeventyOne. Hon har forskat på hur vi arbetar internt och externt med frågor som komplexitet, tillit och kreativitet. Karin har studerat på Quality Management på Mittuniversitet och för några veckor sedan är hon klar med sin magisteruppsats, Quality management… Fortsätt läsa Samtal med Karin Nyberg kring design thinking, fokus på människan och kvalitetsarbete
Varför ska du bygga din egen unika innovationsförmåga?
En av de svårare delarna som företagsledare är att du behöver skapa framtiden samtidigt som du behöver hantera vardagen. Du behöver leva i två världar samtidigt. Du behöver skapa en innovationsförmåga som balanserar framtid och nutid. Vi som ofta träffar olika företagsledare får ofta följande frågor Hur lyckas vi vara relevanta? Hur bygger vi rätt… Fortsätt läsa Varför ska du bygga din egen unika innovationsförmåga?
Vem är David?
Hur hamnade du på SeventyOne? Efter många år på olika fantastiskt bra konsultbolag startade jag och Håkan SeventyOne med tanken att ta det bästa från det vi lärt oss och skapa ett flexibelt konsultföretag som är ännu bättre och ännu varmare. Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig? Träffat och lyckats hålla… Fortsätt läsa Vem är David?
Vem är Veronica?
Hur hamnade du på SeventyOne? Genom att jag hade kontakt med en anställd på SeventyOne som var en tidigare kollega till mig. Han beskrev SeventyOne som bolag och trodde jag skulle passa in där. Det var sen han som rekommenderade mig vidare vilket ledde till att jag nu är en del av SeventyOne. Vad har… Fortsätt läsa Vem är Veronica?
Så hackar du din produktkarriär
Vad: Webinar med Håkan Appelgren och Daniel Hansson När: 11 mars För vem: För dig som jobbar med produktutveckling och vill ge din karriär en ordentlig boost. Vad behöver du kunna för att glänsa i dagens och framtidens produktutveckling? Analysera och agera på data: Ta makten över åsikter och prioriteringar genom att bli flytande inom kvantitativ data. Bli skicklig… Fortsätt läsa Så hackar du din produktkarriär
Bästa böckerna för dig inom produktledarskap
Vilken är den bäst boken för mig som produktägare, produktchef eller person som vill få bättre koll på affärsperspektivet? En fråga vi brukar få lite då och då av våra kunder eller andra kollegor i branschen. Här är några böcker inom olika kategorier då produktledarskap är ett sådant brett område. Har du några tips på… Fortsätt läsa Bästa böckerna för dig inom produktledarskap
Vad krävs för att lyckas med kundcentrering och innovation inom SAFe?
Vad krävs egentligen för att lyckas med en agil transformation och hur får man till kundcentrerad affärsutveckling på riktigt? SAFe är väldigt förenklat ett ramverk för att arbeta lean-agilt i stor skala. Ramverket används idag på många större företag och myndigheter. SAFe har ambitionen att vara ett ramverk för affärsutveckling, men ändå hamnar fokus ofta… Fortsätt läsa Vad krävs för att lyckas med kundcentrering och innovation inom SAFe?
Vad gör en designcoach? – del 3
Denna artikel ingår i en serie kring designledarskap och designcoaching, del 1 och del 2 hittar du här. Hur ser designcoachens verktygslåda ut? Stödjande ledarskap Som designcoach arbetar vi med att stötta medarbetare och organisationer att själva ha mod, kunskap och skapa förutsättningar för att blir mer träffsäkra i sin produkt- och tjänsteutveckling genom ett… Fortsätt läsa Vad gör en designcoach? – del 3
Vad gör en designcoach? – del 2
Denna artikel i en serie kring designledarskap och designcoaching, del 1 hittar du här. Hur vet du att en designcoach tillför något värde? Som i allt arbete bör vi försöka beskriva vilket värde eller vilka effekter som ska uppnås med en aktivitet eller arbete. Så är fallet även med arbete med som rör designcoaching. Ett… Fortsätt läsa Vad gör en designcoach? – del 2
Vad gör en designcoach?
Vad gör egentligen en designcoach och när kan det var dags att ta in en sådan? Är en designcoach samma sak som en designledare eller någon som jobbar med design operations? Vad är egentligen skillnaden på en designcoach och en agil coach? Oj, nu blev det många konstiga begrepp, häng med så kommer vi att… Fortsätt läsa Vad gör en designcoach?
Hur mår din verksamhetsplan för 2020?
Hur ser vi till att förbli relevanta i en tid där omvärlden snabbt förändras? Varmt välkommen till vårt webinarium. Det är inte självklart att alla gillar förändring, samtidigt som det är förändring som utmanar och utvecklar oss. Där vi hittar och skapar nya möjligheter. Hur gör vi så att våra medarbetare och organisationer ständigt kan… Fortsätt läsa Hur mår din verksamhetsplan för 2020?
Research eller experiment?
Är det fler än vi som ställts inför dilemmat att balansera mellan att undersöka och att göra och mäta i efterhand? Vi tror att varje situation kräver olika typer av aktiviteter. Här kommer ett par metoder som kan hjälpa till att komma framåt: Design sprint – Ett bra verktyg som inte bara skapar en ökad… Fortsätt läsa Research eller experiment?
SeventyOne 3 år
För nästan exakt 3 år sedan startade jag och Håkan Appelgren SeventyOne med en idé om att använda allt bra vi lärt oss från de konsultbolag vi arbetat på genom åren och samtidigt se till att undvika de delar som hämmat och irriterat oss. Bra saker som fokus och utrymme för kontinuerligt lärande, social och… Fortsätt läsa SeventyOne 3 år
Framtidens designer
Hur skulle vi kunna skapa en bro mellan studenter och arbetsgivare som är en tolk, ett bevis, en gemensam plattform där vi kan förstå om vi är en match, för ett kortare eller längre förhållande? I höstas så utforskande jag frågan tillsammans studenterna på Hyper Islands och deras Design Lead program. Efteråt gick jag hem… Fortsätt läsa Framtidens designer
Vad är DesignOps eller Design Operations?
Vad är egentligen Design Operations eller förkortat DesignOps? Förra veckan fick jag frågan av en kund, så här kommer en kort beskrivning utifrån mitt perspektiv. Det korta versionen (TLDR): DesignOps handlar om att skapa rätt förutsättningar för er som arbetar med design. Så ni kan arbeta enklare, effektivare och med högre kvalitet. Effekten av detta… Fortsätt läsa Vad är DesignOps eller Design Operations?
Varför investera i design?
Varför ska vi investera i design? Jag har har hört det så många gånger, ”vi behöver inte designers, vi behöver utvecklare, affärsutvecklare, testare eller kravare”, ”hur skapar design ekonomisk tillväxt, design är bara en kostnad” eller ”design är så vagt, flummigt, krångligt, dyrt…lägg till ditt ord här”. Här är några goda argument som vi använder… Fortsätt läsa Varför investera i design?
Measure and follow up on your design capability efforts
We often get questions about how to follow up or measure your design capability efforts. Here are some Objectives & Key Results (OKR) that we often use based on three areas, efficiency, quality or satisfaction. Efficiency Lead time of delivery Cycle time Designers vs developers Number of designers per product/business area Monthly active work on specific product Time to… Fortsätt läsa Measure and follow up on your design capability efforts